Politică externă

politica-externa
barosso

România nu a reușit până acum să-şi valorifice potentialul său pe plan international, puterea sa, resursele, dinamismul și creativitatea fiind tinute captive de către instabilitatea politică și luptele interne recurente, care par a fi simptomele unei etape de tranzitie finală, dar incompletă. Pentru ca România să devină ceea ce poate fi, în sensul unui lider regional, un stat membru al UE de top și un partener transatlantic şi NATO de încredere, atât politicile sale interne cât și internationale, trebuie să se supună unei schimbari majore.

Schimbarea conceptului asupra dezvoltării relatiilor internationale poate începe doar de acasă. Reprofilarea noastră trebuie să se concentreze în primul rând pe necesitătile regionale, care coincid cu necesitătile comunitatii internationale în regiunea noastră: un stat de succes, democratic, o natiune unde notiunea de stat de drept este “suprema legis”, unde  schimbarea spre un sistem politic functional vine din interior și este generată de o dorintă puternică a clasei politice de a se reforma, și nu prin inevitabilitatea conditionalitătii internationale, un stat unde sprijinul international şi al UE este perceput ca instrument de succes la nivel national și nu ca o cămașă de fortă conspirativă aplicată pe suveranitatea natională. Regiunea are nevoie de un model. România ar putea oferi modelul de care vecinii noştri au nevoie. În acest moment trebuie să ne uitam şi la reversul medaliei: o economie solidă este în egală măsură necesară în regiune şi constituie deopotrivă elementul cheie al unei guvernări puternice pe care Partidul National Liberal o poate oferi din decembrie. Reforma clasei politice interne va avea cu sigurantă un impact pozitiv asupra performantei economice, acesta fiind neajunsul economic structural al tării noastre.

merkel

În ciuda problemelor sale, experienta și expertiza României ar putea fi vitale pentru vecinii noștri, aceştia aspirând la aceeași cale a integrării europene și euroatlantice la care ne-am angajat cu mult timp în urmă. Influenta României s-ar putea extinde dincolo de candidatii evidenti, cum ar fi Republica Moldova și Balcanii. Trebuie doar sa depășim neîndemânarea și indecizia ultimilor ani. România ar putea actiona atât ca o legătură între aceste tări și partenerii noștri internationali, precum și ca un mentor pentru cei ce împărtăşesc aceasta aspiratie. Un exemplu elocvent este Republica Moldova, unde promovarea intereselor precum şi acceptarea statului nostru frate de peste Prut în structurile europene şi euroatlantice, se impune a fi privit ca un obiectiv strategic şi ca principalul punct de plecare al politicii noastre externe.

junker

Pentru a realiza acest obiectiv, România va trebui în paralel să lucreze la relatia cu partenerii săi stabili din Europa și de peste Atlantic, atât bilateral, cât și în cadrul structurilor existente și viitoare.

Pentru a atinge obiectivele de mai sus, care sunt cu sigurantă la îndemâna noastră, în afară de reformele interne și o schimbare de mentalitate in politica externă, va trebui, de asemenea, să recurgem la două resurse încă insuficient exploatate, dar care sunt cele mai valoroase din tară: tinerii și diaspora. O multime de tineri bine educati, specializati, talentati au fost de ani de zile ignorati de către aparatul de stat, exact aşa cum au fost ignorati şi acei români de succes de peste hotare.

Partidul nostru a fost forta principală în sprijinul integrării Romaniei în Uniunea Europeană și NATO, avocatul cel mai fervent al politicilor interne și internationale în acest sens și un partener de încredere pentru suporterii României de pe tot globul. Noi, tinerii, ne dorim să construim o echipă valoroasă, atât la nivel intern cat și international iar împreună cu colegii noștri  să intensificam eforturile noastre de a ridica România pe locul  care îi apartine.